X
تبلیغات
آموزش ریاضی - عنوان مقاله

آموزش ریاضی

عنوان مقاله

 


 

 


عنوان مقاله:

تمرین ریاضی با بچه ها

 

ُفصل اول:

والدین فرصت و مسئولیتی عالی برای پرورش و تربیت بچه ها دارند که این روند توسعه مراحل مختلفی دارد که شامل:

1-   زمینه فیزیکی

2-   زمینه عاطفی

3-   زمینه فکری

والدین معمولاً می توانند زمانی را برای قصه خواندن برای بچه ها اختصاص دهند که از این راه عشق و علاقه ای از ادبیات در آنها ایجاد می شود در حالیکه اغلب در چگونگی ایجاد عشق و علاقه بچه ها نسبت به ریاضیات توانایی لازم را ندارند.

براستی ریاضیات همانند خواندن موضوعی است که برای عملکرد کافی ، در جامعه لازم است علاوه بر آن ریاضیات موضوعی است که باید لذت بخش تر از آنچه هست باشد ، انجمن ملی معلمین ریاضی ، لذت و خرسندی از ریاضیات را بعنوان یکی از اهداف ملی برای آموزش آن تعیین کرده است این هدف به پرورش و اعتماد به نفس بچه ها در توانایی آنها برای بکارگیری دانش ریاضی در حل مشکلات واقعی زندگی که امروز همه والدین با آن روبرو می شوند اشاره دارد.

این مقاله منابعی را ارائه می دهد که والدین را قادر می سازد تا برای پیشرفت توانایی بچه هایشان در انجام مسائل ریاضی کوشش کنند. در حالیکه در باعث ایجاد روشهای مثبت تری در جهت انجام ریاضیات می گردد.

1-   فعالیت های داخل خانه

2-   کار و تماس با معلم بچه ها

3-   پروژه هایی برای شرکت والدین

فعالیت های داخل خانه :

روشهایی وجود دارد که به وسیله آن والدین می توانند به آسانی در آموزش ریاضیات به بچه هایشان شرکت و همکاری داشته باشند. چندین منبع است که بوسیله آن والدین با بازیها و فعالیتها می توانند بچه ها را به تفکر در مورد مسائل ریاضی ، حل مشکلات و همزمان با آن بوجود آوردن اعتماد به نفس و لذت از ریاضی جلب کند که یک نمونه از آن منابع کتاب (کمک کردن به بچه ها در یادگیری ریاضی) می باشد که توسط بخش آموزشی اداره آموزش و پرورش آمریکا انتشار یافته و این کتاب حاوی 26 فعالیت برای بچه هایی از سنین 5 تا 13 سال می باشد.

این فعالیتها اعمال ریاضیاتی را به تصویر می کشد که بچه ها آن را در خانه و دکان بقالی و موقع مسافرت تجربه می کنند و امکان فراگیری فراهم می آید برخی فعالیتها در دار یک مسافرت طولانی با ماشین می توانند خستگی ناشی از دعوای بچه ها با یکدیگر را کاهش دهد و رفتار والدین در جهت آموزش ریاضی روی رفتار بچه ها تاثیر می گذارد.

بچه هایی که والدینشان برای آموزش ریاضی در خانه از خود علاقه و تمایل نشان می دهند به احتمال زیاد این اشتیاق را خودشان هم توسعه می دهند کتاب (شما می توانید به بچه کوچک خود کمک کنید تا ریاضی را یاد بگیرد) به 2 زبان انگلیسی و اسپانیایی است ، به والدین کمک می کند تا اهمیت ریاضی را به بچه هایشان بفهمانند و در ارتباط با آموزش ریاضی به بچه هایشان مشارکت داشته باشند این کتاب روشهایی را مورد بحث قرار می دهند که والدین می توانند با توجه به آنها به بچه هایشان کمک کنند تا عادتهای خوب مطالعه را توسعه دهند و آن فعالیتهایی را ادامه می دهد که از طریق آنها خانواده ها می توانند ریاضیات را بخشی از زندگی روزمره خود در هنگام سفر ، آشپزی ، باغبانی و انجام بازیها به حساب آورند.

خواندن موضوعات برای بچه ها در بسیاری از خانه ها یک فعالیت مثبت می باشد چه راهی بهتر از اینکه مسائل ریاضی را در زندگی بچه ها بگنجانیم یا برای آنها داستانهایی را بخوانیم که ایده هایی را از ریاضیات داشته باشد ، کتب ریاضی بچه ها می تواند به 4 بخش تقسیم شود :

1-   کتابهای شمارش

2-   کتب اعداد

3-   کتب داستان

4-   کتب مفهوم

یک فهرست کتاب از 159 کتاب بچه ها که یک رابطه چشمگیر با ریاضیات را نشان می دهد و توسط استار و ولا جمع آوری شده ودر ژانویه 1993 در ماهنامه معلم ریاضی انتشار یافته بسیاری از پیشنهادهای عالی را در مورد مسائل ریاضیات برای بچه ها ارائه میدهد که در خانه آنها را می توانند مطالعه کنند.

موضوعات ریاضیات:

کتاب شمارش توسط بچه ها یک منبع تهیه شده توسط انجمن ملی محله ها برای والدینی است که احساس می کنند در مورد آموزش ریاضی به بچه هایشان کم کاری کرده اند راهنمای برنامه ریزی این کتاب این موضوع را شرح می دهد که چگونه انجمن های محلی از این مجموعه ها استفاده کنند تا والدین بچه های دبستانی  برای درگیر شدن در آموزش ریاضی به بچه ها فعالیت بیشتری داشته باشند ، این مجموعه شامل راهنمای برنامه ریزی ، یک جزوه با 70 پیشنهاد در مورد فعالیت ریاضی در خانه ، یک بروشور خلاصه شده و اهداف آن ، دو پوستر و برچسب های ریاضی و یک نوار ویدئوئی 7 دقیقه ای در مورد نقش والدین در ایجاد فرصت ها برای بچه هایشان جهت آموزش ریاضی می باشد ، اگر چه این تکنولوژی گرانتر می باشد و به تجهیزات فوق العاده ای نیاز دارد  اما تکنولوژی می تواند توسط والدین جهت فراهم نمودن فعالیتهای ریاضی برای بچه ها استفاده شود.

بهترین بسته های نرم افزاری عبارتند از بسته های فوق العاده و موثر که مسائلی را عنوان می دارند که مشکلات دانش آموزان و والدین را به مبارزه می طلبد.

یک نمونه از این نرم افزارها  ، نرم افزار « فک تری  وینگس» است این نرم افزار به زبان انگلیسی و فرانسوی می باشد که عملیات خط تولید یک کارخانه را شبیه سازی می کند و مصرف کننده را وادار می سازد تا برای حل مشکلات مربوط به اشکال ها و ایرادات تولید بکوشد.

وسایل آموزشی در کتابخانه عمومی می باشد و نوارهای ویدئویی ریاضیات و نرم افزار کامپیوتری برای استفاده در کتابخانه یا خانه موجود هستند.

کارکردن با معلم بچه هایتان:

علاوه بر یادگیری ریاضیات که با کمک والدین رخ می دهد ، بسیاری از فرصت های دیگر برای والدین و معلمان جهت کار گروهی در غنی ساختن تجربه بچه از مسائل ریاضیات وجود دارد این موقعیت ها احتمالاً سودمندترین موقعیت است به 2 دلیل :

اول: اینکه بچه ها عموماً می خواهند هم والدین و هم معلمانشان را خشنود سازند ، اگر آنها ببینند که ریاضیات دانستن برای والدین و معلمانشان مهم است آنها هم ریاضیات را برای خودشان مهم در نظر می گیرند.

دوم : اینکه کشیده شدن (بسط) مفاهیم ریاضیات از کلاس درس به خانه این ایده را ایجاد خواهد کرد که ریاضیات یک موضوع درس مختص مدرسه نیست بلکه یک موضوع رمزمره است که زندگی را جالب تر و قابل فهم تر می سازد والدینی که می خواهند بیشتر درگیر آموزش ریاضی به بچه شان بشوند اما تردید دارند که آیا این کار را خودشان بکنند یا نه ، ممکن است بخواهند برای راهنمایی گرفتن نزد معلم بروند ، معلمین می توانند در موارد زیر به آنها کمک کنند :

1-   تنظیم یک سیستم مطالعه در خانه

2-   کمک به والدین برای درک توالی توسعه مهارت ریاضیات

3-  پیشنهاد کردن موضوعات و فعالیتهایی که برای سطح (سن) بچه ها سرگرم کننده و مناسب است و می تواند در یک مدت زمانی منطقی انجام شود.

4-   ارائه دستور العمل های واضح در ارتباط با چگونه استفاده کردن موضوعات

5-   ایجاد زمینه برای موفقیت ها و توجیه شکست های مربوط به فعالیتهای داخل خانه

6-    آگاهی از اینکه چه موقع از کارکردن با یک بچه دست بکشند بطوری که یک رابطه کاری خوب حفظ شود.

منابع مربوط به این تلاش گروهی گوناگون است برای پایه های دبستانی ، کتاب معلم ریاضی (که اخیراً نام آموزش ریاضیات به بچه ها را پیدا کرده)یک منبع مطمئن برای موضوعاتی است که رابطه بین معلم و دانش آموز را ایجاد می کند.

هر ماه انتخاب ایده ها شامل فعالیتهایی برای پایه های k-8 و فعالیتی برای خانه می باشد که همه مشترک هستند مثال دیگر کوله پشتی ریاضی می باشد که در ماهنامه معلم ریاضیات در فوریه 1993 شرح داده شده است.

مجموعه ریاضیات شامل نمونه هایی از ریاضیات که پایه های دوم می توانند در کلاس دوم انجام دهند و سپس آن را به خانه برده و از والدین کمک بخواهند. این مجموعه ها والدین را با آموزش تکنیک ها آشنا می سازد. به بچه ها فرصتی می دهند تا درک خود از مفاهیم ریاضیات را نشان دهند و هم والدین و هم بچه ها را در فعالیتهای تحقیقاتی شرکت دهند.

یک مجموعه شامل فعالیتهای تفریحی ، الگوگیری و اندازه گیری ولگتن زمان می شود برای سطح متوسط یک ژورنال جدید بنام آموزش ریاضیات در دوره متوسطه (NCTM) انتشار یافته و فهرستی از مسائل شامل اشتها آورها (مسائل آسان احساساتی) دوره های اصلی (مسائل مشکل و دسرها) می باشد که باعث ایجاد انگیزه شود.

شکل دیگر تحقیق ریاضی که در آن استفاده و سوء استفاده از ریاضیات در رسانه هاست تاکید شده است در کار با معلمان والدین نبایستی فرصت هایی را که تکالیف خانگی ایجاد می کند فراموش کنند تحقیقات نشان داده اند که شرکت والدین در انجام تکالیف خانه دانش آموزان  می تواند موفقیت را بالا ببرد  علاوه بر این اثر این فعالیت زمانی به حداکثر خواهد رسید که والدین و معلمان در جهت رسیدن به اهداف مشترک با هم کار کنند.

درک سیستمی که معلم بکار می برد که تکلیف خانه به همراه با روشهای استفاده شده برای مفاهیم ریاضیات باشد برای والدین مهم است. کمک به بچه ها در انجام تکالیف خانه زمانی می تواند موثر واقع شود که والدین با معلم درس همکاری کنند.

برنامه هایی که باعث افزایش شرکت والدین می شود:

جامعه آموزش ریاضیات حرفه ای در مرحله ایجاد تغییرات در برنامه های درسی  ، آموزشی ، ارزشیابی  در سطح مشارکت والدین قراردارد ، در طول دهه گذشته تاکید زیادی روی نیاز به پیشبرد توانائیهای حل مسائل توسط بچه ها با آموزش ایجاد شده است. از معلمین خواسته می شود تا تکنولوژیها و برنامه هایی را در آموزش خود بگنجاند که شرکت والدین را در رسیدن به این اهداف بالا می برند ، مثالهایی از این برنامه ها :

1-   ریاضیات خانوادگی

2-   کامپیوترهای خانوادگی

که هر دو توسط پروژه اکوالز (EQUALS) توسعه یافتند تا به والدین کمک کنند تا به بچه هایشان ریاضی درس بدهند ، علاوه بر تمرین فعالیتهای ریاضی که والدین می توانند برای بچه ها انجام دهند پروژه اکوالز اطلاعاتی در موضوعات یکنواخت در آموزش ریاضی ایجاد می کند که آگاهی از اهمیت مهارتهای حل مشکل و توانائی در موضوعات ریاضی را بالا می برد و به والدین کمک می کند تا یک رفتار مثبت در رابطه با نقش خود در آمــــوزش ریاضی به بچه های خود داشته باشند برنامه ها اغلب از نیازهای خاص نشات می گیرند بسیاری از برنامه ها در فهرست زیر مربوط است به بهبود مشارکت و موفقیت خانمها در واقعیت های ریاضی. به هر حال همگی به نقش ضروری تاکید دارند که والدین می توانند در افزایش موفقیت در آموزش ریاضی به بچه ها ایفا کنند، بخش های زیر از آن انتخاب شدند:

1-   منابع والدین در آموزش ریاضی

2-   کتاب شامی بزرگتر

راهنماي والدين براي انجام فعاليتهاي در خانه:

1-      آپلمان (1989) بذرهاي كدو تنبل : فعاليتهاي رياضيات براي والدين و بچه ها. اداره آموزش و پرورش كلرادو

2-   آرباناس (1989) دختران + رياضي + علوم= گزينه ها. كتاب تمرين براي والدين – مدرسه متوسط کالرون

3-   آشلوك (1990) ، والدين مي توانند به بچه هايشان كمك كنند تا رياضي را يادبگيرند، معلم رياضي

4-   فورد (1991) رياضيات و يك برنامه مطالعه در خانه در اوايل دوران كودكي

5-   گايلي (1993) رياضيات و رابطه بچه ها با رياضي

6-    جاكوبس(1989)، معلم رياضي

7-  كانتـــــر (1992)، كمك به بچه براي يادگيري رياضي همراه با فعاليتهايي براي بچه هايتان سن 5تا 13 سال- اداره آموزش و پروش واشنگتن

8-   انجمن ملي معلمان (1989) موضوعات رياضيات شيكاگو

9-  دفتر بهبود و تحقيقات آموزشي (1987) در يادگيري رياضي به بچتان كمك كنيد اداره آموزش و پرورش آمريكا

10- دفتر بهبود و تحقيقات آموزشي (1993) شما مي توانيد به بچه جوان خود كمك تا رياضي را ياد بگيرد

11-                      تراگزايس (1991) والدين و بازيهاي رياضي

فعاليتهاي معلم و والدين

1-   برونيا (1991) شركت والدين در هر آموزش رياضي به بچه هاي ناتوان جوان

2-   فلكسر(1988) ، رياضيات در خانه

3-   گلدستين(1991) ،‌ والدين يك منبع آماده

4-   ارمان (1993) ، مجموعه رياضيات : ايجاد رابطه بين مدرسه و خانه

برنامه هاي مربوط به شركت والدين:

1-   اندرسون (1992) ، سرخپوستان آمريكايی در آموزش رياضي ، ژورنال مدارس كوچك و روستائي

2-   گالدول (1989) خـانواده هايي كه رياضي را بعنوان يك بازي با يكديگر دنبال مي كنند. برابر و انتخاب

3-  گولدبرگ (1990) توسعه و اجراي يك برنامه آگاهي والدين براي افزايش عملكرد رياضي بچه ها ، دانشگاه نوافلوريدا

4-  جوسپ (1993) آموزش رياضي همراه با تكنولوژي (حمايت والدين را براي آموزش رياضي با كامپيوترهاي خانوادگي ايجاد كنيد)

5-  مرتنيس (1990) تقسيم بندي فرهنگهاي رياضياتي،  اختلال رياضي براي والدين ، بچه ها و معلمان (مطبوعات فالمر)

6-    اكنل (1992) جفت هاي رياضياتي (والدين به عنوان دوستان كلاس درس)

7-   استن مارك (1986) رياضيات خانوادگي برك لي : دانشگاه كاليفرنيا هال و علوم لورنس

مارتين هارتوگ اخيراَ سمتي را به عنوان استاديار ايالت كنكت ديكاي جنوبي بدست آورده است يعني بعد از 3 سال كه با سمت تحليل گر آموزش رياضيات براي موسسه اريك كار مي كرده ، اين سمت را بدست آورده است .

پاترسيا بروسنان يك استاديار در آموزش رياضيات در دانشگاه دولتي اوهايو مي باشد براي اطلاعات بيشتر به آدرس زير مكاتبه كنيد «جاده كني 1929 و .....»

اين مجموعه توسط دفتر تحقيقات و بهبود آموزشي و اداره آموزش و پروش آمريكا به موجب قرار داد 93002013 RR بوجود آمده و عقايد بيان شده در اين زمينه ضرورتا موقعيت يا خطي مشي هاي ORI يا اداره آموزش را منعكس نمي كند مجموعه هاي اريك در دست عموم قرار دارد و ممكن است بصورت مجاني تكثير و توزيع شود.

فصل دوم:

عنوان: استفاده از روش آزاد در یادگیری ریاضیات

تحقيقي از (اصل)روش آزاد

در مدارس تدريس رياضيات

كه روي فعاليتهاي حل مسائل رياضيات تمركز مي كند

خلاصه

تحقيق ما درباره مشكلات و رويكردهاي دانش آموزان در حل مسائل به طور ضروري مورد بررسي قرار گرفته است تا تدريس و يادگيري در فعاليتهاي كلاس درس رياضي بهبود يابد. به نظر مي رسد كه اين شيوه ها و مشكلات بطور زياد توسط برخي عوامل اجتماعي وفرهنگي تحت تاثير قرار گرفته اند كه اين عوامل عبارتند از : نمادها و تمثيل ها . اين تحقيق به منظور ايجاد اثرات دقيق آموزش و يادگيري معلم و دانش آموز كه در حل مسئله با استفاده از شيوه (اصل آزاد) به خصوص با رجوع به تقسيم نظريه هاي حل رياضي و استفاده از الگوهاي حل مسئله سروكار دارند طرح ريزي شده است.

مابايد در مورد پردازش اطلاعات ، كه عبارتند از ارتباط ها و واكنش هاي ميان توضيحات معلم و عملكرد دانش آموز در حل مسئله ، آگاهي بيشتري داشته باشيم.

فعاليتهاي كلاس درس رياضيات

به عقيده ما مشكلات پيرامون حل مسئله به علت نظريات مجدد و مجزا از مقوله اصلي رياضيات در مورد حل مسئله مي باشد. بنابراين ما تلاش مي كنيم تا ويژگي جهاني و ارتباطي حل مسئله كه توجه به ضرورت عمل با طيف وسيعي از فعاليتهاي مروبوط به فرهنگ و جامعه ژاپني ناميده مي شود را اشكار سازيم.

اين تقاضاهاي جديد مي توانند در نظريات والتروكريستين(1986) ديده شوند كه نيازمند تغييراتي در نقش ها و اقدامات معلمان است.

1-   تغييراتي در تاكيد روي انواع مختلف فعاليت

2-   تغييراتي در انواع حركات معلمان و ترتيب اين مرحله آموزش

3-   تغييراتي در روشهايي كه معلم به عنوان واسطه رساندن معني رياضي مي باشد.

اين فرايند حل مسئله زمانيكه آموزش به عنوان يك فرايند واكنشي ميان معلم و دانش آموز ديده شود ، آشكار مي شود كه در آن معلم تلاش مي كند تا يادگيرندگان به فرضيات رياضي در رابطه با مسائل داده شده دسترسي داشته باشند. اين فرآيند آموزش يادگيري (مانند تمام فرآيندهاي ميان يادگيرندگان) تحت تاثير تعدادي از عوامل و جنبه هاي پرورشي و اجتماعي قرار گرفته است كه مي تواند در حل مسئله هم قرار گيرد. ارتباط ميان معلم و فراگير نه تنها توسط تصميمات رسمي در مورد اهداف ، محتوي و شيوه هاي آموزشي شرطي نشده است ، بلكه شديداً بستگي بيشتر به جنبه هاي غير رسمي تر در مراحل اوليه حل مسئله همچون توضيحات و بيانات معلم به حل كننده مسئله و انگيزه فراگير براي حل مسئله دارد و با آن از طريق «حل مسئله» بعنوان يك اصل سازماندهنده در يادگيري رياضيات در ژاپن ارتباط دارد و خواست يادگيري در سطح بالا تحت حمايت معلم مي باشد. اين ارتباط در كلاس درس رياضيات همچون كنترل كننده سازمان و محرك هاي فعاليتهاي كلاسي براي اهداف تقسيم و فرضيات توسعه يافته ، در نظر گرفته مي شود.

اصل آزاد چيست؟

يكي از اهداف اصل (عملكرد) آزاد پرورش فعاليتهاي خلاقيتي دانش آموزان در فرضيات رياضي آنها بطور همزمان درارتباط با حل مسائل مي باشد. به عبارت ديگر هم فعاليتهاي دانش آموزان و هم تصورات رياضي آنها هر دو بايد تا كاملترين حد و اندازه انجام شوند. پس براي هر دانش آموز ضروري است كه آزادي فردي را براي پيشرفت در حل مسائل مطابق با توانائيها و علايق خود را داشته باشد. در پايان اين آزادي به آنها اجازه مي دهد تا دانش رياضي شان را توسعه دهند. فعاليتهاي كلاسي با نظريات رياضي در نظر گرفته شده اند. و در زمان مشابه دانش آموزان با توانائيهاي بيشتر در تنوعي از فعاليتهاي رياضي شركت مي كنند و همچنين دانش آموزاني با توانائيهاي كمتر هم مي توانند از فعاليتهاي رياضي مطابق با توانائيهاي خودشان لذت ببرند.

با انجام چنين فعاليتهايي دانش آموزان قادر به انجام حل مسائل مي شوند. همچنين اين فعاليتها به دانش آموزان فرصتي می دهد براي تحقيق استراتژيها در روشی كه آنها اطمينان خاطر داشته باشند ، و مهارت بيشتری در حل مسائل رياضي پیدا می کنند. در نتيجه ممكن است پيشرفتي پربارتر در فرضيات رياضي شان داشته باشند ، و در همان زمان ، فعاليتهاي واكنشي ميان هر دانش آموز پرورش مي يابد. اين عقيده و نظر «اصل آزاد» است كه بعنوان يك شيوه آموزشي تعريف شده است: كه در آن فعاليتهاي واكنشي ميان دانش آموزان و رياضيات آزاد مي باشد تا اصول حل مسائل را تنوع بخشد.

در مرحله بعدي ضروري است كه معناي فعاليتهاي واكنشي ميان نظريات رياضي و رفتارهاي دانش آموز را كه در حل مسئله آزاد است را واضح سازيم. كه اين نكته از سه جنبه توضيح داده شده است :

1-   فعاليتهاي دانش آموزان با اصل آزاد و توسعه يافته است

2-   مسئله اي كه در روش آزاد استفاده شده است شامل نظريات رياضي مي باشد

3-   روش آزاد بايد در هماهنگي با فعاليتهاي واكنشي ميان 1 و 2 باشد

ويژگيهاي مسئله و شيوه « روش آزاد»

ما بايد بيشتر از فرآيندهاي اطلاعاتي كه در روش آزاد موجود اند و آن رابطه ميان مسئله و روش است ، آگاه باشيم. ما در اينجا از روش آزاد مسئله مانند مسائل غير عادي استفاده مي كنيم . شرايط مسئله ها ، مسائل و سه تحقيق آزاد مسائل را پردازش مي كند. (كريستين و والتر 1986):در عمل واقعي ، هر معلم بايد شرايط كلاس و اهداف آموزشي خود را در نظر گيرد. بنابراين اين شيوه اي كه ما را در روش آزاد استفاده مي كنيم بستگي به مسائلي دارد كه متشكل اند از :

1-   شریط مسئله

2-   پردازش مسائل و مسئله نامحدود

3-   همچنين روشهايي از اين مسائل شامل شرايط كلاس درس

4-   اهداف آموزشي (نوهدا 1986- 1983)

ما يك مسئله را بشرح زير تعريف مي كنيم :

يك مسئله وقتي رخ مي دهد كه دانش آموزان با يك تكليف مواجه مي شوند كه آن معمولاً توسط معلم داده مي شود و هيچ روش توضيحي براي آن وجود ندارد و عموماً اين مسئله اي نيست كه دانش آموزان بتواند سريعاً آنرا حل كنند. در اينجا ما از مسائلي همچون مسائل – روش آزاد كه در بالا ذكر شده استفاده مي كنيم. روشهاي حل اين مسائل به قصد معلم براي اهداف خود بستگي خواهد داشت :

A . چه نوع از مسائل را معلم از دانش آموز مي خواهد تا از شرط مسئله داده شده بصورت دقيق بيان نمايد؟

B. چه تعداد از شيوه هاي تفكري را معلم از دانش آموزان مي خواهد تا در رابطه با مسئله داده شده ، ايجاد نمايند؟

C. چه نوع از مسائل پيشرفته را معلم از دانش آموزان مي خواهد تا از مسئله اصلي بسازند؟

فعاليت واقعي حل مسئله در يك كلاس ششم

در زندگي روزمره ، دانش آموزان با شرايط و مسائل مختلفي مواجه مي شوند كه آنها مي توانند تنوعي از راه حلها را بكار ببرند. به نظر مي رسد شيوه هاي حل مسائل در زندگي روزانه شامل برخي از قوانين منظم و روشهايي خاص مي باشد.

براي پرورش تفكر رياضي ، معلم رياضي بايد روي حل مسئله تاكيد  داشته باشد كه از آن طريق دانش آموزان راه بهتر تفكر را از ميان مباحث راه حلهاي مختلف حل مسئله بيابند و آنرا بهبود دهند.

در اينجا مثالي از فعاليتهاي حل مسئله در كلاس رياضي نشان داده شده است. در اين تحقيق ، يك كلاس ششم كه شامل (18 نفر مرد ، 22 نفر زن ، جمعاً 40 نفر) است توسط شيوه اصل آزاد در يك مدرسه ابتدايي روستايي در نزديكي تسوكوبا ، آموزش ديده اند . معلم خانم ماشيكو بود. او يك معلم عادي است كه براي مطالعه در مورد حل مسئله رياضي در حدود 3 ماه با من كار كرد . اين درس در 26 ژانويه 1978 برگزار شده بود. و فرايند حل مسئله در اين درس استفاده شده بود.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و دوم فروردین 1389ساعت 14:3  توسط بهنام دادرس  |